Active Braking Pivot
Neustálá aktivace
Inovace v oblasti technologie odpružení umožňují rychlejší, bezpečnější a příjemnější jízdu na horském kole pro větší skupinu lidí. Mnozí z těchto cyklistů patrně zažili pocit marnosti, když se jim zadní odpružení zablokovalo při aktivaci brzd kvůli velké překážce či prudké zatáčce.
Vždyť to znáte. Zabrzdíte, vidlice se stlačí, zadní odpružení se roztáhne, ale nefunguje ani jedno. Zadní kolo se odrazí od překážky a vy máte pocit, jako by vás chtělo vyhodit ze sedla. Najednou ztratíte odvahu, protože odpružení selhalo právě ve chvíli, kdy jste ho nejvíc potřebovali. Takže máte pouze možnost brzdit hodně s předstihem před překážkami, což vám naruší jízdu, nebo prostě risknete úseky trailu, na které se tak necítíte, doslova proletět.
Změnou umístění čepu zadního odpružení vytvořili inženýři firmy Trek systém, který zabraňuje zablokování kola. K tlumení vibrací dochází i při brzdění, což odstraňuje dilema, zda důvěřovat brzdám nebo odpružení, že vás přenesou za obtížné úseky. S ABP tyto dva systémy spolupracují.
Nedochází ke ztrátě trakce, protože se zadní kolo nezvedá z povrchu, když se aktivuje odpružení. Větší kontakt pláště s povrchem znamená vyšší brzdný účinek, z čehož plyne, že se nebudete muset tolik opírat do brzd. Snížení zatížení přední vidlice umožňuje zachovat stabilitu a ovladatelnost pro zvládnutí nerovných povrchů ve velké rychlosti.
Drsné traily vyžadují odpružení, které funguje neustále, při brzdění i při jízdě.
Konkurenční výhoda
ABP bylo vytvořeno ke zkvalitnění zážitku z jízdy všech cyklistů na horských kolech s rozmanitými schopnostmi. Výkon tak nabízí podstatnou výhodu nad konkurencí. Zlepšuje trakci a na základě toho dosahuje lepšího brzdného účinku. Jezdec s ABP může brzdy aktivovat mnohem později než cyklista na konkurenčním kole. Méně brzdění znamená větší průměrnou rychlost, což vede k častějším výhrám.
Jak ABP funguje
Účinnost ABP je vysoká, neboť využívá koncentrické umístění čepu zadního odpružení na zadní ose spojené se systémem odpružení Trek plovoucího uchycení tlumiče. Koncentrický čep se nachází přímo mezi sedlovou a řetězovou vzpěrou a tvoří ho ložisko umístěné na klice upevněné na otočném ramenu. Dané umístění odděluje brzdné síly od funkce odpružení a oběma systémům umožňuje pracovat nezávisle.
Disková brzda, často označovaná jako plovoucí brzda, je připevněna k samostatnému brzdovému ramenu, které jí umožňuje plout nezávisle na pohybu rámu a odpružení. Relativní otáčení rotoru brzdy a třmenu je nižší v porovnání s mnoha jinými designy.
ABP se od ostatních designů zadního odpružení s několika spoji liší tím, že umožňuje úpravy jediné části systému, aniž by to ovlivnilo ty zbývající. ABP představuje koncept Trek, který se zaměřuje na výkon brzd, odpružení a šlapání, a umožňuje přesné úpravy jednotlivých systémů ovlivňujících kvalitu jízdy.
Jezdci mohou očekávat trakci a odpružení související se složitými spojovacími systémy, včetně zrychlení, odezvy a trvanlivosti, které jsou běžné pouze u systémů s jedním čepem.
Co přináší tato zlepšení v designu? Aktivnější odpružení, lepší brzdný účinek a rychlejší a větší ovladatelnost při jízdě.